2012. szeptember 25., kedd

Iskola, iskola, ki a csoda jár oda?


A leckét megtanultam: az anyanyelvi oktatás a megmaradásunk záloga. 

Viszont, ha nem történik gyors szemléletváltás a szlovákiai magyar oktatásügyben, akkor néhány éven belül katasztrofálissá válik a helyzet. Az nagyon kevés, hogy még mindig csak egyetlen érve van a magyar iskoláknak (kizárólag anyanyelven lehet tökéletesen elsajátítani a tudást). Az, hogy az elmúlt 90 év alatt ezt az egyetlen érvet sikerült kimunkálni, egyenesen vérlázító. Arról nem is beszélve, hogy szlovák iskolát végzett kortársaimból kiindulva, bizton állíthatom, nem helytálló az érvelés.


Nem szabad kiskorúnak nézni a szülőket. Aki még ma is magyar iskolába íratja csemetéjét, pontosan tudja, hogy a gyermekének ebből több hátránya fog származni mint előnye, de akkor is oda íratja mert magyar érzelmű és slussz. Én sem gondolkodtam egy másodpercet sem mielőtt magyar iskolába írattam gyerekeimet. Azon persze eltűnődők, ha Magyarországon minden városban lenne egy angol nyelvű általános, a véreink hány százaléka maradna a magyar nyelvű iskolánál.

Minőség és mérhető eredményesség mindenek felett!!! Kizárólag a magas minőségre való törekvés mentheti meg iskoláinkat. Ha a tantestületek továbbra is ilyen mértékben fognak visszaélni a magyar szülők lojalitásával, a saját sírjukat fogják megásni. Megengedhetetlen, hogy elkényelmesedjenek a magyar iskolák, megengedhetetlen, hogy az egyetlen stratégia a beiratkozáskor elszajkózni: magyar gyerek magyar iskolába való, megengedhetetlen, hogy évtizedekig parkoltatnak a tantestületekben alkoholista leszakadt alakokat, megengedhetetlen, hogy a helyi politikusok az iskoláinkban helyezzék el tehetségtelen rokonaikat.

Szembe kell nézni azzal a soha ki nem mondott tapasztalással, hogy a szlovák iskolát végzett magyarok közül többen sikeresek a szűken vett szülőföldjükön. A magyar iskolákban nyelvi és kulturális burokban felnevelkedett emberpalánták, amikor szembesülnek a való világgal, vagy elbújnak a kicsi falujukban, vagy meg sem állnak Budapestig/Londonig/Prágáig. Nagyon csúnyán leegyszerűsítve, a magyar iskolák hajtják el otthonról a tehetségeket. Ez ugye nem lehet cél?

Másik nagy probléma az iskolák elcigányosodása. A vegyesen lakott régiókban magasabb a romák aránya a magyar iskolákban, mint a szlovákokban. Ehhez akaratlanul hozzájárultak az anyaországból finanszírozott beiratkozási programok, de a szlovák iskolák is nagy buzgósággal irányítják át a magyar iskolákba a roma tanulókat. Így lassan kialakulnak a leszakadó magyar-cigány iskolák és a színvonalas szlovák iskolák. Itt kellene 19-re lapot húzni és pályázatok tömkelegéből reális választ találni a romák felzárkóztatására. Esküszöm, az EU olyan hálás lenne, hogy ebből a projektből szlovákiai magyar nevelők ezrei tudnának nagyon-nagyon jól megélni.

Kedves, általam rajongásig tisztelt pedagógus barátaim! Ha már nincs is túl sok időnk Szlovákiában magyarként, mi lehet annál gyönyörűbb terv, mint kiépíteni a legütősebb, legmodernebb, legeurópaibb iskolahálózatot Dél-Szlovákiában? Még egyszer megmutatni, mielőtt kimúlunk innen. Hát nem ilyen dolgokért érdemes élni?

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nem semmi.

Névtelen írta...

„Kizárólag a magas minőségre való törekvés mentheti meg iskoláinkat.” Ezzel nem tudok egyetérteni, a kizárólagosság szerintem túlzás. Nagyon fontos a magyar iskolák színvonala a megmaradásuk érdekében, de magában ez kevés. A helyzet sokkal összetettebb. Amíg ebben az országban a legtöbb embernek a magyarsága hátrányt jelent, addig az iskolákat a magas színvonal sem menti meg.

Balkó Gábor írta...

Én a vétkességet illetően az utolsó helyre teszem őket, vannak sokkal vétkesebbek, akiknek feladata lett volna úgy irányítani-nevelni őket gyerekként-fiatalként, hogy semmi ne ingassa meg őket identitásuk megőrzésében.
itt is találnak ezzel kapcsolatos véleményeket:
http://www.kukac.sk/portal/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=44475#44475

és itt:
http://www.felvidekforum.com/forum/viewthread.php?thread_id=132&rowstart=0

Balkó Gábor írta...

sajnos, míg a küldéssel próbálkoztam, elveszett a bejegyzésem első része, megpróbálom pótolni az elejét:

Szerintem nagyon jó meglátás, igaz, nagyon sok tényező befolyásolja a beíratásokat kisebb nagyobb mértékben.
A magyar szülőktől elvárjuk, hogy magyarba adják gyereküket, de magyar iskolák pedagógusai, csemadokosok, közéleti vezetők, értelmiségiek szlovákba íratják, ez a "példamutatás" előkelő helyet foglal el az asszimilációt gyorsító tényezők között.
A kiváltó okok ellensúlyozására kellett volna kidolgozni valamiféle stratégiát, de a hivatalból nemzetmentők megmagyarázzák az okokat és "mi mindent megtettünk, de a szülők..." mossák kezüket.